1. Sajmovi: U saradnji sa Privrednom komorom Srbije i industrijskim udruženjima, Projekat pruža podršku domaćim kompanijama da učestvuju na međunarodnim sajmovima.
Projekat je podržao 52 srpske kompanije, pretežno iz sektora voća i povrća, da izlažu i promovišu svoje proizvode na renomiranim međunarodnim sajmovima:
- “Biofach”, Nirmberg, 16-19. februar 2018– prestižni svetski sajam organske hrane;
- “PLMA”, Amsterdam, 29-30. maj 2018– odlična prilika za pozicioniranje u sektoru prehrambene industrije;
- “London Produce Show“, London, 6-8. jun 2018; vrhunski događaj za promociju svežeg voća i povrća;
- “Summer Fancy Food Show”, Njujork, 30. jun – 2. jul 2018– jedan od najvećih sajmova prehrambenih premijum proizvoda i vodeća revija za industrijske inovacije;
- „Belgrade Food Show“, Beograd, 5. i 6. novembar 2018- jedinstveni poslovni događaj koji promoviše srpsku i regionalnu industriju hrane i pozicionira vrhunsku prehrambenu industriju Srbije;
- “Fruitnet forum za Jugoistočnu Evropu”, Beograd, 21. i 22. novembar 2018- konferencija i sajam sa fokusom na sveže voće i povrće;
- “Fruit Logistica”, Berlin, 6-8. februar 2019- jedan od najvećih sajmova koji predstavlja ceo lanac snabdevanja voćem i povrćem – od proizvođača do maloprodaje;
2. B2B sastanci: kao neposredni rezultat učešća na sajmovima, kompanije se često sastaju sa kupcima koji ili dolaze da posete Srbiju ili su domaćini srpskim kompanijama.
Kroz B2B sastanke koje je Projekat podržao, devet srpskih vodećih kompanija koje proizvode sveže voće i povrće, imale su priliku da ostvare kontakte sa renomiranim međunarodnim distributerima:
– Total Produce, kao jedna od vodećih evropskih kompanija koje se bave proizvodnjom svežeg voća i povrća, a koja radi u 26 zemalja, došla je u Srbiju da srpskim proizvođačima jabuka predstavi svoje vrednosti, portfolio i profesionalne standarde rada. To je bio ključni korak ka diversifikaciji inostranih tržišta i otvaranju tržišta Velike Britanije za srpsko voće.
– U koordinaciji sa USAID Projektom za regionalni ekonomski razvoj (REG), srpski vodeći izvoznik svežeg bobičastog voća “Brestovik” je predstavljen i osiguran mu je sporazum sa Greenyard Group, jednim od najvećih EU distributera voća i povrća.
3. Podrška tržištu: za mnoge male kompanije, naročito one koje rade u niša sektorima, konsolidacija ponude proizvoda je ključna u pristupu novim tržištima. Od samog početka Projekta prepoznata je važnost mobilisanja tržišnih eksperata u pružanju podrške malim i srednjim preduzećima u industriji voća i povrća.
Kroz sistemsku podršku, stručnjaci za marketing i izvoz hrane, koje je Projekat angažovao, pomažu kompanijama u sledećim oblastima:
- Istraživanja tržišta za specifične grupe proizvoda u skladu sa specifičnim zahtevima međunarodnih tržišta;
- Obuke za mala i srednja preduzeća o specifičnim standardima i zahtevima tržišta (kao na primer primena standarda GlobalGAP; Halal sertifikata);
- Podrška u prilagođavanju i dizajnu proizvoda kako bi zadovoljili očekivanja na specifičnim tržištima;
- Promotivni događaji i B2B sastanci sa međunarodnim kupcima.
U 2018. godini Projekat je angažovao dva partnera kako bi promovisali srpske prehrambene proizvode na inostranim tržištima i to:
- za izvoz svežeg srpskog voća i povrća u Veliku Britaniju i Rumuniju;
- za srpske prehrambene proizvode koji su spremni za plasman u maloprodajnim objektima u zemljama Bliskog istoka, kao i razvoj distributivnih kanala u EU koji će zadovoljiti zahteve propisane za Halal sertifikovane proizvode.
Do sada je oko 15 srpskih kompanija podržano kroz ovaj model, uključujući izvoz svežih jabuka, bobičastog voća i gotovih proizvoda spremnih za maloprodaju, za izvoz u EU i na Bliski istok. Prvi pokazatelji uspešnog izvoza, koji bi bili rezultat ovih aktivnosti, očekuju se početkom 2019. godine.
4. Industrijski lideri: mali farmeri nemaju pristup izvozu ni lokalnim tržištima i izloženi su konkurenciji od uvoza. Projekat je prepoznao potrebu da radi sa kompanijama koje promovišu dobre kooperativne modele i pružaju šansu malim proizvođačima da ostvare uspeh u uslovima globalne ekonomije.
U partnerstvu sa Projektom odabrane vodeće kompanije razvile su kooperativne modele, integrišući značajan broj malih i srednjih preduzeća i farmera u lance vrednosti. Ovi lanci vrednosti obuhvataju kornišone i jagode za izvoz u Nemačku, sveže i zamrznuto bobičasto voće za izvoz u EU. Industrijski lideri grade održive mreže dobavljača na sledeće načine:
- Uspostavljanje dugoročnih sporazuma sa renomiranim međunarodnim kupcima;
- Pregovori o povoljnim uslovima za poslovanje farmera i pokrivanje operativnih troškova primarnih proizvođača;
- Obezbeđivanje profesionalnog sistema obuka i savetodavnog sistema koji odgovaraju na potrebe proizvođača;
- Organizovanje efikasne logistike prodaje i izvoza – fer odnosima svih članova u okviru lanca vrednosti.
Projekat će nastaviti da razvija ovakve integrativne modele, osnažujući srpska mala i srednja preduzeća da budu što konkurentniji. Ključni elementi u ovom procesu su: timski rad, transparentnost i fer odnosi na tržištu.
5. Model podrške kroz habove: Po uzoru na uspešne modele u IKT industriji, Projekat je uspostavio partnerstvo sa maloprodajnim lancima i Razvojnom agencijom Srbije (RAS) u razvijanju ekosistema podrške (habova) za kompanije i pre nego što njihovi proizvodi uđu na police u maloprodajnim lancima.
„Dizajn hab za premijum hranu“ – habovi su prepoznati kao preduzetnički centri u kojima se pruža podrška prehrambenim startapovima i malim i srednjim preduzećima, kako bi se poboljšao kvalitet i imidž srpskih premijum prehrambenih proizvoda na domaćem i međunarodnom tržištu. Ova podrška uključuje bolji pristup finansiranju i unapređenje konkurentnosti. Cilj je razvijanje funkcionalnog modela poslovanja koji bi podržao veće korišćenje kreativnih industrija, tehnologija i inovacija u prehrambenoj industriji.
„dm inkubator“ – projekat pruža kompletnu podršku srpskim startap proizvođačima hrane, kao i malim i srednjim preduzećima u razvoju proizvoda i pristupu tržišnim konsultantskim uslugama. Kompanija dm drogerie markt i angažovani eksperti će raditi sa odabranim kompanijama, prenoseći im iskustva sa inostranog i domaćeg tržišta i inovacije proizvoda, u cilju pozicioniranja proizvoda posebnog kvaliteta u svim dm radnjama u Srbiji. Očekuje se da će tokom februara 2019. godine oko 20 odabranih učesnika biti primljeno u inkubator, kada će zvanično započeti program obuke. Takođe je predviđeno da će se proizvodi najuspešnijih kompanija naći na policama dm tokom maja 2019. godine.